Törpök a pácban
Tovább a rejtvényhez A király magához hívatja tudós törpéit és gonosz játékot játszik velük.
Gondolkodóba estél?
Ha igen, akkor már jó úton jársz a megfejtéshez!
Tovább a rejtvényhez
1
A király magához hívatja tudós törpéit és gonosz játékot játszik velük. Mindegyik fejére tesz egy sapkát. Vagy pirosat, vagy zöldet, vagy kéket. Egymás elé állítja őket úgy, hogy mindegyik látja az összes előtte állót és mindegyik hallja, amit a másik mond. Feladatuk a következő: Meg kell mondania minden törpének, hogy rajta milyen színű sapka van. (A tippeket valamilyen sorrendben egymás után kell mondaniuk.) Ha valamelyik elrontja, akkor börtönbe kerül.
Milyen stratégiát beszéljenek meg a játék előtt, hogy a lehető legkevesebb törpe senyvedjen utána börtönben?
Milyen stratégiát beszéljenek meg a játék előtt, hogy a lehető legkevesebb törpe senyvedjen utána börtönben?
Hozzárendelnek az egyes sapkákhoz számokat: piros - 0, zöld - 1, kék - 2. Mostantol ezekkel a számokkal hivatkozom a színekre. A leghátsó törpe lesz az egyetlen áldozat, ha nincs szerencséje (van 1/3 esélye megmenekülni), a többiek szabadok. De hogyan is kell tippelniük? A leghátsó látja a többi törpét. Összeadja a számaikat (a színeknek megfeleltetett számokat) elosztja 3-mal és veszi a maradékot (azaz az összeg által reprezentált 3-as kongruencia osztályt). Ezt bemondja. Az előtteálló ebből már tudja a saját sapkáját, hiszen az előtte állókat látja, veszi a 3-mal vett maradékukat és az előző tippnek es az ő összegének bemondja a különbségét. És így tovább... Végül a hátsó kivételével mindenki megmenekül, ha mákja van, az utolsó is.
Kártya fordítása
Következő kérdés
Törpök a pácban
Eredmény számítása folyamatban . . .
A te eredményed
Hogy tetszett ez a rejtvény?
Ezeket is látnod kell!
Kommentek
Mi a véleményed? Oszd meg velünk!